Ensiksi minun pitää kuitenkin sanoa, että tämän performanssin esittäneiden naisten rangaistus on suomalaisen mittapuun mukaan kova, mutta minulla ei ole kompetenssia ryhtyä neuvomaan venäläisiä lainlaatijoita ja varsinkaan en tunne voivani vaatia heiltä jotain muunlaista toimintaa. He ovat toimineet omien lakiensa mukaan ja ne ovat outoja meille, mutta ...
Asialla lienee toinenkin puolensa. Kirjoitin vuoden 2012 tammikuun lopulla 11. harhassani "Suvaitsevaisuuden pakosta" mm.
"Välillä tuntuu, kuin kaikkea pitäisi nykyisin suvaita."
"... suvaitsevaisuuden vyöry karkaa päällemme ja syleilee meitä kuoliaaksi."
Nämä samat toteamukset ja niistä tekemäni päätelmät sopivat nyt tähänkin tapaukseen. Jos en ole suvaitsevainen ja suvaitse noita tekoja, olen joku muu; mikä - se riippuu sanojasta, hänen elämänasenteestaan, taustastaan, ideologiastaan, jne. Olen heti helposti pilkan kohteena ja silloin joko tyhmä, suvaitsematon, konservatiivi, kiihkoilija, fundamentalisti, kiihkouskovainen tai joku muu erilaisten mielihalujen ja poliittisten intohimojen mukaan nimetty.
Sanon nyt suoraan mielipiteeni performanssista. Minulle on aivan sama, jos Pussy Riot esittää poliittista järjestelmää kritisoivan performanssin, mutta ei ole samantekevää missä, sillä en hyväksy sitä, että se tehtiin kirkossa. Ja olipa kyseessä minkä uskonnon tai kirkkokunnan kirkko tahansa, en hyväksy sitä millään. Se, että se tapahtui ortodoksisessa kirkossa, oli tässä tapauksessa poliittinen ja kirkkopoliittinen valinta. Näin haluttiin ja saatiin aikaan eniten hämminkiä, kun kyseessä on niinkin ortodoksinen maa kuin Venäjä. Ja tietysti asiaan vaikutti tekijöillä ja myöhemmin myös mielipiteen sanojilla sekin tosiasia, että ortodoksisella kirkolla ja venäläisellä valtajärjestelmällä on - ainakin joidenkin mielestä - liian läheiset välit.
Jokainen on vapaa muuttamaan sinne ja yrittämään muuttaa järjestelmä sisältä käsin. Muutoin tässä toteutuu se sama näennäisilmiö, kuin Vietnamin sodan aikaan, kun Peräkylän sosialidemokraattiset naiset lähettivät Yhdysvaltojen presidentille kirjallisen ukaasin: "Näpit irti Vietnamista!"
Itseäni ärsytti aivan suunnattomasti Pussy Riotin matkijat ja sympatiseeraajat, jotka järjestivät tai yrittivät järjestää samanlaisia performansseja. Näin tapahtui ainakin Itävallan Wienissa ja huhujen mukaan yritti tapahtua myös Helsingin Uspenskissa, mutta ovet olivat kiinni ja performanssi jäi tekemättä. Kohteina on siis ollut ulkomaisia ortodoksisia kirkkoja. Mitä itävaltalaiset ortodoksit ovat tehneet tai suomalaiset ortodoksit, että he ansaitsevat tuollaisen kohtelun? Tarkoitus oli - aivan kuten tässä samanaikaisessa ylen kenialaisessa Mannerheim-elokuvassa - "taiteen vapauden" nimissä hankkia näkyvyyttä itselle, omalle ryhmälle, tekijöille - ei enää varsinaisesti sille oikealle asialle, joka on kaiken ytimessä eikä etenkään sille, jota asia läheisesti tai jopa kivuliaasti koskettaa. Performanssissa ortodoksista kirkkoa, elokuvassa vähäisiä enää elossa olevia veteraaneja.
Samalla tämä Pussy Riot-performanssi tietysti osoittaa yhteiskuntamme - niin omamme kuin muidenkin valtioiden - valtaisaa sekularisoitumista, maallistumista. Uskonnollisilla asioilla ja tunteilla ei ole merkitystä suurelle joukolle ihmisiä. Vain minulla, minun asialla, minun tunteillani on jotain merkitystä. Eikä ole väliä, jos omia narsistisia tunteita ja ajatuksia esille tuotaessa tallataan toisten syvimpiä ja uskonnollisia tunteita ja asioita. Jos he eivät sitä ymmärrä, heitä voidaan aina syyttää suvaitsemattomiksi ja paikalleen jämähtäneiksi taiteen vihollisiksi.
Kaikkihan me hairahdumme monin tavoin. Täydellinen on se, joka ei hairahdu puheissaan: hän kykenee hallitsemaan koko ruumiinsa.
Jos panemme suitset hevosen suuhun, me saamme sen tottelemaan itseämme ja voimme ohjata koko hevosta.
Entä laivat: vaikka ne ovat isoja ja rajut tuulet heittelevät niitä, pienen pieni peräsin ohjaa laivan minne peränpitäjä haluaa.
Samoin kieli on pieni jäsen, mutta se voi kerskua suurilla asioilla. Pieni tuli sytyttää palamaan suuren metsän!
Ja kielikin on tuli; meidän jäsentemme joukossa se on vääryyden maailma.
Se saastuttaa koko ruumiin ja sytyttää tuleen elämän pyörän, itse liekehtien helvetin tulta.
Kaikki eläimet voi ihminen kesyttää ja onkin kesyttänyt, nelijalkaiset, linnut, matelijat ja meren eläimet, mutta kieltä ei yksikään ihminen pysty kesyttämään. Se on hillitön ja paha, täynnä tappavaa myrkkyä.
Kielellä me ylistämme Herraa ja Isää, ja sillä me myös kiroamme ihmisiä, Jumalan kuvaksi luotuja.
Kiitos ja kirous lähtevät samasta suusta. Tämä ei käy, veljeni!
Eihän samasta lähteensilmästä pulppua makeaa ja karvasta vettä.
Ei viikunapuussa kasva oliiveja eikä viiniköynnöksessä viikunoita, vai mitä, veljeni?
Samoin ei suolaisesta lähteestä juokse makeaa vettä.
(Jaak.3:1-12, rukouspalveluksesta joutavan puheen hävittämiseksi)
Taitavat nuo pussy riotin symppaajat olla tätä samaa porukkaa, jonka suurin tavoite on loukata uskontoa ja uskovia niin paljon kuin mahdollista. Eli siis tätä "suvaitsevaistoa", joka suvaitsee kaiken muun paitsi kristittyjä. Niin ja tietty niitä ihmisiä, jotka ajattelevat eri tavalla kuin he itse.. silloin lähtee kyllä suvaitsevaisuus pitkälle lomalle..
VastaaPoistaMielipiteeni on paljossa sama kuin sinun. Poliittista johtoa pitää saada kritisoida, mutta jos jätetään se politiikan kritisoiminen siihen tarkoitetuille forumeille! Olisivat protestoineet duuman edessä, tai vaikka jollain torilla tms. Mitä ideaa oli mennä kirkkoon riehumaan, en tajua.
Ja tietysti tyhmät lähteävät kopioimaan kohua herättänyttä käytöstä, kuinkas muuten. :( Aina jos vain jostain saa "syyn" lyödä uskovia - käytännössä kristittyjä, koska muslimeja kukaan ei _uskalla_ loukata ;) ja juutalaisia on niin vähän, ettei niistä kukaan välitä - niin ei kun touhuamaan vaan.
Kyllä se tyttöjen saama rangaistus oli tietysti kova näin länsimaisesta näkökulmasta. Mun mielestä se olisi voinut olla lievempi, mutta selvää on ainakin itselleni se, että JOKU rangaistus tuosta piti antaa.
T: MK