sunnuntai 4. marraskuuta 2012

86. Liberaalit ja konservatiivit

Kirjan "Liberaalit & konservatiivit" -kansi
Internetissä julkaistiin äskettäin mielenkiintoinen toista kansallista kirkkoamme käsittelevä julkinen e-kirja: "Liberaalit ja konservatiivit" Vartija-lehden julkaisemassa Tolle lege -sarjassa.

Minä en tunne riittävästi tuota toista kansallista kirkkoamme ja enkä siksi osaa arvioida heidän asioitaan muuten kuin ortodoksiselta tunnepohjalta, meilläpäin tavattiin sanoa "perstuntumalla". Mutta mielenkiintoisia asioita tuossa kirjassa käsitellään ja olen usein huomannut ajattelevani ja jopa väliin ottavan kantaakin noihin asioihin, joiden ympärillä kirjankin aihe häärää. Tyypillisimpiä kysymyksiä, jotka nousevat esiin meidän tavallistenkin ihmisten keskusteluissa akselilla liberaali ~ konservatiivi lienevät juuri naispappeus ja homoseksuaalisuus.


Kirjan esipuheessa sen toinen toimittaja Mikko Ketola, kirkkohistorian yliopistonlehtori ja yleisen kirkkohistorian dosentti Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa, listaa kirjoittajille lähettämänsä kirjeen pohjalta näiden kahden suunnan kipupisteitä. Hän listaa ne varsin taitavasti seuraavasti:

Konservatiivien kipupisteet
– vaarana antropomorfinen Jumala-kuva (Nettihoukka: antropomorfismi eli ihmisenkaltaistaminen)
– totuuden, vallan ja kuuliaisuuden uskonto, jonka mukaan kirkko ei voi eikä saa olla demokratia
– opin vuoksi on aina pakko puolustaa menneen ajan maailmankuvaa ja ajattelua, mikä on jättänyt jälkeensä nolon sarjan hävittyjä taisteluita
– uhkaavassa sekulaarissa maailmassa uskon totuus kaventuu totena pitämiseen ja siitä juontuviin taisteluihin ja manifestaatioihin (Nettihoukka: sekulaari eli maallistunut, uskonnosta irtautunut; manifestaatio eli ilmeneminen, ilmentymä)
– kirkosta tulee huimasti kehittyvässä maailmassa oikeaa oppia ja ummehtuneita käsityksiä vaaliva perinneyhdistys

Liberaalien kipupisteet
– vaarana abstraktisuuteen hämärtyvä Jumala-kuva (Nettihoukka: abstrakti on konkreettisen vastakohta eli käsitteellinen, havainnollinen)
– jokainen tulee uskollaan autuaaksi; kirkolla ei ole selkeää oppia eikä kantaa uskon asioihin
– yksipuolinen järkeen ja ihmiseen luottaminen uskoa koskevissa asioissa tekee Raamatusta ulkopuolisille periaatteille alistetun virikekirjan
– uskon perinteisen substanssin menettäminen; keksitään uutta, kun vanhasta ei voi ammentaa (Nettihoukka: substanssi eli tässä tapauksessa kai sisältö)
– kirkko menettää identiteettinsä, kun usko kaventuu etiikaksi; kirkkoa ei tarvita yhtenä eettisenä vaikuttajana muiden joukossa (Nettihoukka: identiteetti eli tässä ehkä käsitys itsestään; etiikka eli tässä ehkä käsitys oikeasta ja väärästä)

Mikko Ketola sanoo esipuheessaan, että liberaaleja ja konservatiiveja meillä tulee olemaan keskuudessamme aina. Kumpikaan taho ei tule kovallakaan työllä tai edes rukouksilla voittamaan toista omien näkemyksiensä puolelle, ei vakuuttamaan vastustajaa omien näkemystensä ylivoimaisesta järkevyydestä tai Jumalan tahdon mukaisuudesta. Raamatuntulkinnat eivät tule harmonisoitumaan. Naispappeudesta ja suhtautumisesta homoihin tullaan vastaisuudessakin olemaan eri mieltä – saman Raamatun perusteella.

Taitaa Mikko olla oikeassa ja kyllä tuo luonnehdinta sopii muillekin kirkkokunnille ja niiden sisäiselle liikehdinnälle ja jopa - voisi kai sanoa - kirkkojen väliselle ekumeniallekin. Itse tosin melkein heti vaihdoin noita Ketolan otsikoita niin, että tuo ensimmäinen konservatiivien otsikko oli "Ortodoksinen kirkko" ja toinen liberaalien otsikko oli "Luterilainen kirkko". Aika monen kipupisteen kohdalla kun tuo jako näyttää melko todelliselta oikeassa elämässäkin.
*
Hamasta nuoruudestasi palaen hengellistä kaipuuta erämaahan sinä, Jumalassa viisas Aleksanteri, tahdoit seurata vain Kristusta. Sen tähden enkelitkin ihmettelivät, miten sinä ihmisenä viisaasti kilvoitellen näkymättömiä juonia vastaan voitit pidättäytymisellä kiusausten paljouden ja niin jo täällä tulit enkelin kaltaiseksi. Rukoile, oi pyhittäjäisä Aleksanteri, Kristusta Jumalaa, että Hän pelastaisi meidän sielumme.
(Pyhittäjä Aleksanteri Syväriläisen tropari)


HAP
internetääliö

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti